ttbbiston

'''''' ۰۲۱-۵۵۲۷۸۲۴۲

تماس : دفتر مرکزی 02155278242

عنوان مطلب:

8 نکته ی مهم که باید قبل از بازسازی ساختمان بدانید

8 نکته ی مهم که باید قبل از بازسازی ساختمان بدانید

چندین سال بعد از ساخت هر ساختمانی باید یک سری اقدامات به منظور بازسازی ساختمان انجام شود تا از وقوع حادثه ای که باعث تخریب قسمتی از ساختمان مثلا لوله کشی یا موارد دیگر یا حتی باعث تخریب کل آن می شود، جلوگیری کنیم. از طرفی هم شاید زمان زیادی از ساخت یک ساختمان نگذشته باشد اما صاحب آن دوست داشته باشد بازسازی ساختمان را که شامل تغییراتی در ساختمانش مثلا در قسمت آشپزخانه، تغییر دادن کاشی و سرامیک، رنگ نقاشی ساختمان و… ایجاد کند.

چندین سال بعد از ساخت هر ساختمانی باید یک سری اقدامات به منظور بازسازی ساختمان انجام شود تا از وقوع حادثه ای که باعث تخریب قسمتی از ساختمان مثلا لوله کشی یا موارد دیگر یا حتی باعث تخریب کل آن می شود، جلوگیری کنیم. از طرفی هم شاید زمان زیادی از ساخت یک ساختمان نگذشته باشد اما صاحب آن دوست داشته باشد بازسازی ساختمان را که شامل تغییراتی در ساختمانش مثلا در قسمت آشپزخانه، تغییر دادن کاشی و سرامیک، رنگ نقاشی ساختمان و… ایجاد کند.

باید دقت داشته باشید که برای هر گونه بازسازی ساختمان باید با قوانین و اصول آن آشنا باشید وگرنه مجبور به تخریب بخش احداث شده می شوید و یا اینکه باید جریمه آن را پرداخت کنید. با ما همراه باشید تا مراحل و نکات مهم بازسازی ساختمان را یاد بگیریم.

دقت کنید که همیشه امکان خرید خانه ی جدید وجود ندارد بنابراین میتوانید با خرید خانه کلنگی و در ادامه بازسازی آن به شکل دلخواه، هزینه ها را به شدت کاهش داد.

۳ دلیل ارزشمند برای بازسازی ساختمان

۱- قدیمی و کلنگی بودن سازه

یکی از مهم‌ترین دلایل بازسازی ساختمان، قدیمی بودن سازه است. باگذشت مدت‌زمان طولانی از ساخت یک ساختمان قسمت‌های مختلف سازه دچار فرسودگی و در بعضی مواقع قسمت‌هایی از ساختمان در اثر فرسودگی تخریب می‌شود، بنابراین نیاز است که بازسازی کلی یا جزئی قسمت‌های فرسوده انجام شود.

۲- زیادشدن قیمت ساختمان

شاید شما هم جزو کسانی هستید که در کار خریدوفروش ساختمان هستید، در این صورت با انجام بازسازی ساختمان مثلاً نقاشی ساختمان، تعمیر درب و پنجره‌ها، تغییر دادن نقشه و افزایش فضاها و موارد دیگر می‌توانید باعث افزایش قابل‌توجه قیمت ساختمان شوید.

یا حتی اگر ساختمان یا کاشانه‌ای را خریداری کرده‌اید، با بازسازی ساختمان علاوه بر زیبا شدن محل زندگی خودتان، باعث افزایش قیمت ساختمان هم می‌شوید.

۳- طراحی نامناسب پلان معماری و یا تغییر دلخواه در پلان معماری

ممکن است به خاطر اینکه ساختمان ما در چند دهه پیش طراحی و اجراشده است پلان معماری آن مطابق سلیقه ما نباشد یا حتی به علت طراحی نامناسب دارای فضاهای پرت زیادی باشد، بنابراین در این مواقع با چند تغییر جزئی می‌توانیم فضاهای پرت را قابل‌استفاده کنیم که درنتیجه باعث بزرگ شدن فضا می‌شود.

۳ کار مهم قبل از اقدام به بازسازی ساختمان

۱- مشخص کردن قسمت‌هایی که می‌خواهید بازسازی کنید

ابتدا نقشه‌ی فضاهای کنونی را با متر اندازه‌گیری کنید و به‌صورت کلی یک نقشه با اندازه‌هایی که به دست آوردید رسم کنید. سپس تصمیم بگیرید که چه فضاهایی باید نقشه آن‌ها تغییر کند یا به‌عبارت‌دیگر آن فضا کوچک و بزرگ شود.

البته باید دقت کنید که با تغییر دادن پلان معماری فضاها در جای مناسب و با نور کافی قرار بگیرند. نکته مهم اینجاست که با تغییر دادن نقشه فعلی، پنجره‌ها و درها در مکان مناسب قرار بگیرند.

۲- محاسبه، تخمین بودجه و هزینه موردنیاز

قدم بعدی برای بازسازی ساختمان این است که هزینه‌های موردنیاز برای بازسازی قسمت‌هایی که موردنظرتان است را تخمین بزنید.

۳- مشورت با مهندس عمران

بعدازاینکه قسمت‌هایی که می‌خواهید بازسازی کنید را مشخص کردید، نیاز است که با مهندس عمران صحبت کنید و یک مشورت بگیرید، به دلیل اینکه شاید قسمت‌هایی که شما تعیین کردید که تخریب شوند جزو قسمت‌های سازه‌ای باشند و شما با تخریب آن قسمت باعث تخریب کل ساختمان شوید!

بنابراین قبل از اقدام به هرگونه بازسازی ساختمان باید با مهندس عمران مجرب صحبت کنید.

۴ نکته مهم برای تغییر کاربری ساختمان در حین بازسازی

۱- طبق بند ۲۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری باید برای ساختمان‌های موجود در شهر حتماً پروانه ساخت صادر شود.

۲- باید توجه داشته باشید که هرگونه تغییر کاربری ساختمان اگر بدون اطلاع به شهرداری باشد یک تخلف محسوب می‌شود.

۳- رسیدگی به تخلفات تغییر کاربری در صلاحیت کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری است و این سازمان مسئول رسیدگی به آن است.

۴- در هنگام صدور پروانه ساخت، شهرداری نوع فعالیت ساختمان (همان کاربری ساختمان) را در نظر می‌گیرد و بعد بر اساس آن پروانه را صادر می‌کند و در صورت تغییر کاربری ساختمان باید به شهرداری اطلاع داده شود.

بازسازی ساختمان نیاز به مجوز دارد

همه عملیات اجرایی ساختمان باید تحت نظر یک شخص به نام مهندس ناظر که نام او در پروانه ساخت آورده شده است، انجام شود و نیاز به مجوز بازسازی دارد.

وجود مهندس ناظر در عملیات بازسازی ساختمان بسیار ضروری است و دقت کنید که هیچ‌وقت بدون مهندس ناظر عملیات بازسازی را انجام ندهید. چون در حین بازسازی خطرات بسیار زیادی وجود دارد که با حضور مهندس ناظر باتجربه این خطرات به حداقل می‌رسند.

نکته مهم در دریافت مجوز بازسازی کلی ساختمان (تخریب کل ساختمان و ساخت ساختمان جدید) این است که حتماً در پروانه دریافت شده قید شود که پروانه بعد از تخریب سازه هم دارای اعتبار می‌باشد، در غیر این صورت ساختمان جدیدی که ساخته شود به‌صورت بدون مجوز تلقی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button