ttbbiston

'''''' ۰۲۱-۵۵۲۷۸۲۴۲

تماس : دفتر مرکزی 02155278242

عنوان مطلب:

اجرای پاشش مواد ضد حریق

اجرای پاشش مواد ضد حریق

پوشش ضد حریق یا فایرپروف روکشی است که بر روی قسمت های مختلف سازه پاشیده شده و از انتقال گرما و آتش سوزی جلوگیری می کند. پاشش مواد ضد حریق در بخش های مختلف ساختمان اعم از اسکلت، ستون ها، تیرها و… صورت می گیرد. این پوشش مقاومت ساختمان ها را بالا برده و در صورت بروز هر نوع تنش حرارتی، سرعت گسترش آتش را به حداقل می رساند. یکی از مواردی که بر اثر عدم استفاده از پوشش ضد حریق به یک فاجعه تبدیل شد، آتش سوزی ساختمان پلاسکو بود.

اجرای پاشش مواد ضد حریق
در سال های اخیر توجه به ایمنی ساختمان ها به یکی از مهم ترین دغدغه های سازندگان تبدیل شده است.

زیرا اخبار متعددی از اقصی نقاط جهان در مورد از بین رفتن ساختمان ها بر اثر آتش سوزی و میزان خسارت وارده به گوش می رسد. همچنین قوانین و آیین نامه های تازه ای در زمینه ایمنی سازه های مختلف، وضع شده است. به همین علت پوشش ضد حریق ساختمانی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. زیرا می تواند خسارات جانی و مالی، خطرات احتمالی را به حداقل برساند.

ضد حریق چیست؟

ضد حریق چیست؟
پوشش ضد حریق یا فایرپروف روکشی است که بر روی قسمت های مختلف سازه پاشیده شده و از انتقال گرما و آتش سوزی جلوگیری می کند. پاشش مواد ضد حریق در بخش های مختلف ساختمان اعم از اسکلت، ستون ها، تیرها و… صورت می گیرد. این پوشش مقاومت ساختمان ها را بالا برده و در صورت بروز هر نوع تنش حرارتی، سرعت گسترش آتش را به حداقل می رساند. یکی از مواردی که بر اثر عدم استفاده از پوشش ضد حریق به یک فاجعه تبدیل شد، آتش سوزی ساختمان پلاسکو بود.

همچنین این نوع سازه ها به هنگام آتش سوزی از گسترش آتش بر روی دیوار و یا دیوارها جلوگیری می کنند.

دانلود کتاب آموزش پوشش ضد حریق

 زیرا آتش سوزی طولانی مدت و دمای بالای آتش موجب ریزش سازه خواهد شد. در واقع زمانی که یک ساختمان دچار حریق می شود، پس از ده دقیقه دمای فولاد و فلزات به کار رفته در ساختمان به ۵۰۰ درجه سانتی گراد خواهد رسید. این دما موجب نرم شدن و خم شدگی فلزات می شود. اینجاست که پاشش مواد ضد حریق نقش یک عامل نجات بخش را ایفا کرده و از بالا رفتن دما جلوگیری می کند.

فیلم پاشش مواد ضد حریق

در این ویدیو به محل مورد نظر (تیر و ستون) به وسیله دستگاه ضد حریق پاشش انواع مواد اجرا می شود تا بتوان در هنگام حریق از بالا رفتن دمای ناگهانی سازه جلوگیری شود.

پوشش فایر پروف

جهت جلوگیری از وقوع آتش سوزی و به حداقل رساندن صدمات ناشی از آن، تجهیزات و پوشش ضد حریق مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا خطر آتش سوزی همواره هر ساختمانی را تهدید می کند. با استفاده از پوشش فایرپروف احتمال گسترش آتش سوزی به دیگر قسمت های ساختمان به حداقل می رسد. در نتیجه خسارات جانی و مالی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. پوشش فایرپروف قابلیت تحمل دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد را دارد و در حدود ۲ الی ۳ ساعت در برابر آتش مقاومت می کند.

نحوه استفاده از پوشش فایر پروف

پوشش فایرپروف انواع مختلفی دارد. رنگ های ضد حریق و پوشش های حجیم شونده جزو مرسوم ترین ها هستند. پوشش ضد حریق با استفاده از دستگاه های مخصوص پاشش فایرپروف به سطوح مختلف پاشیده می شود. دستگاه فایرپروف T6020-B2 و دستگاه فایرپروف T6020-B1 دو مدل از بهترین دستگاه ها جهت پاشش مواد ضد حریق و انتقال مواد سیال و نیمه سال هستند. در وهله اول مواد اولیه فایرپروف داخل دستگاه قرار گرفته و بر اثر فشار به سطوح پاشیده می شود.

قبل از اجرای فرایند فایرپروف، ممکن است مقداری از مواد دیگر نیز با آن ترکیب شود. با توجه به ضخامت مورد نیاز و مقاومت سازه در برابر آتش، شدت پاشش متفاوت عمل می کند. به همین علت اپراتور دستگاه باید با توجه به موارد فوق آن را تنظیم کند. در نهایت مواد باید کاملا مطابق با موارد محاسبه شده به سطوح پاشیده شود.

انتخاب مناسب ترین دستگاه پاشش ضد حریق

دستگاه های پاشش مواد ضد حریق، با توجه به ارتفاع ساختمان و نوع مصالح به کار رفته در ساختمان انتخاب می شوند.

بعضی از دستگاه های فایرپروف قابل حمل هستند و بعضی از آن ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. هر دوی این قابلیت ها جهت اجرای پوشش فایرپروف در ساختمان های مرتفع مناسب می باشند. برای نمونه اگر قرار است پاشش مواد ضد حریق بر روی سطوح ساختمانی بلند و ستون ها اجرا شود، به دستگاهی نیاز است که بتواند مواد را به ارتفاع مورد نظر بپاشد. در ساختمان های قدیمی با سال ساخت بالا، فشار پاشش حائز اهمیت است. اپراتور باید با توجه به میزان سالم بودن و مقاومت مصالح، مقدار مناسبی از مواد را داخل دستگاه قرار دهد.

پوشش ضد حریق و دستگاه فایرپروف T6020-B2

این محصول یکی از بهترین دستگاه های پاشش مواد ضد حریق است. طراحی ساده ای دارد و نحوه استفاده از آن برای کاربر بسیار راحت است. این پمپ دارای قابلیت تغییر انواع روتور استاتور هاست که این امکان را فراهم می کند تا ظرفیت های خروجی گوناگونی برای دانه های مختلف داشته باشید. دستگاه فایرپروف T6020-B2 برای تزریق دوغاب و انتقال ملات های خمیری شکل نیز مناسب می باشد. با توجه به چرخ های طراحی شده شاسی و اکسل، حمل و جا به جایی آن آسان است. قابلیت پاشش مواد فایرپروف برای سازه های فلزی مختلف را دارد. شاتکریت مناسبی برای دیوار های سفالی، 3D Panel، آجری و… می باشد.

این دستگاه برای پاشش مواد ضد حریق یکی از بهترین گزینه هاست. با توجه به طراحی گیربکس، امکان تغییر وضعیت پمپاژ وجود دارد. دارای سر نازل های مختلفی برای پاشش بر روی سطوح گوناگون می باشد. مخزن دستگاه دارای یک توری است که از ورود مصالح دانه درشت جلوگیری می کند. کمپرسور هوای تعبیه شده بر روی دستگاه، باد مورد نیاز جهت پاشش مواد را تامین می کند. شستشو و نظافت این دستگاه بسیار راحت است. در مواقعی که فشار پمپ به دلایلی مانند استهلاک کم باشد، امکان تنظیم استاتور وجود دارد. این دستگاه علاوه بر اجرای پوشش ضد حریق، جهت تزریق گروت، ملات و دوغاب نیز مناسب می باشد. امکان پاشش مواد مختلفی مانند گچ های پلیمری، پوشش نمای ساختمان، نرمه پاشی، کاهگل، سیمان رنگی و… نیز وجود دارد.

دستگاه فایرپروف T6020-B1

دستگاه فایرپروف T6020-B1 جهت پاشش مواد ضد حریق و تزریق انواع ملات، دوغاب و … مناسب می باشد. امکان پاشش مواد مختلفی مانند سیمان سفید و گچ پلیمری با این دستگاه وجود دارد. دارای شیر بای پس و خروجی 2 اینچی پمپ می باشد. این پمپ از 20 لیتر تا 60 لیتر در دقیقه خروجی دارد. از این پمپ برای پاشش کاهگل نیز استفاده می شود. در واقع این دستگاه چندین کاربرد مهم و مفید دارد. می توان ساعت ها بدون هیچ مشکلی با این دستگاه کار کرد. به دستگاه فایرپروف T6020-B1 تا 60 متر شیلنگ می توان متصل کرد. برای این که دستگاه بتواند همچین طولی را پمپاژ کند، الزاما به برق سه فاز نیاز دارد. سیستم تامین باد جهت پاشش مواد ضد حریق بر روی دستگاه تعبیه شده و نیاز به یک تغذیه باد بیرونی نیست.

ویژگی های دستگاه های پاشش مواد ضد حریق

خرید دستگاه پاشش مواد ضد حریق یک امر کاملا تخصصی است و به دانش و آگاهی کافی نیاز دارد. شخص متخصص باید با توجه به میزان مقاومت مورد نیاز، مصالح استفاده شده در سازه و نقشه سازه نوع پوشش ضد حریق را انتخاب کرده و مقدار آن را تعیین کند.

با توجه به موارد مذکور و بودجه مورد نظر، باید دستگاه مناسب خریداری شود. این دستگاه باید قابلیت پاشش با سرعت مناسب و پذیرش مواد ورودی را داشته باشد. در نتیجه لازم است قبل از خرید از یک مشاور حاذق کمک بگیرید. پس از تعیین نوع دستگاه باید آن را از محلی معتبر و مطمئن خریداری کنید. شرکت تیران تونل بیستون با بهره گیری از فناوری های روز و با کمک متخصصین و مهندسین متبحر، بهترین ماشین آلات صنعتی با کیفیت را مطابق با استاندارد های جهانی عرضه می کند.

یک دستگاه پاشش مواد ضد حریق مناسب و با کیفیت دارای ویژگی های زیر است:

اجرای پوشش فایرپروف

جهت اجرای پوشش ضد حریق بر روی ستون و تیرهای ساختمان، در وهله اول باید سطوح کاملا تمیز و پاکسازی شود. در مرحله بعد اقدامات لازم جهت اجرای پوشش فایرپروف انجام خواهد شد. شما باید برای انتخاب بهترین فایرپروف، مناسب مصالح و شرایط شما، از متخصصین این حوزه مشاوره بگیرید. پاشش مواد ضد حریق فرایندی تخصصی است که نیازمند افراد حاذق و با تجربه می باشد. این کار معمولا توسط پیمانکاران با سابقه زیر نظر مهندسین و اپراتورهای حرفه ای صورت می گیرد.

 

اجرای پوشش های ضد حریق رنگی با استفاده از قلمو یا اسپری کردن مواد به اسکلت ساختمان انجام می شود. پاشش مواد ضد حریق بر پایه مواد معدنی با کمک دستگاه ها و ابزار های مکانیکی انجام می شود. دستگاه فایرپروف مدل T6020-B2 نمونه ای از این دستگاه هاست. پیمانکار با استفاده از پیستوله های برقی به اجرای عملیات بر روی سطوح می پردازد. پوشش همراه با هوای فشرده و ذخیره شده در مخزن دستگاه، به صورت بلورهای پودری بر روی ستون ها و تیر های سازه پاشیده می شود. جهت چسبندگی بهتر لایه ضد حریق به اسکلت بتنی یا فلزی، از یک پرایمر هم استفاده می شود؛ این پرایمر کمک کننده، میزان چسبندگی را افزایش داده و از احتمال خوردگی فلزات جلوگیری می کند.

نکاتی مهم جهت اجرای پاشش مواد ضد حریق

ضخامت فایرپروف بر روی سازه باید به صورت یکدست باشد. به همین دلیل توصیه می شود که از دستگاه و ابزارآلات مناسب و استانداردی برای این کار استفاده کنید. یکدست بودن ضخامت موجب می شود که در صورت ایجاد حریق، پوشش فایرپروف قدرت بازدارندگی کافی برای جلوگیری از رسیدن حرارت به سطح زیرین سازه را داشته باشد. توجه داشته باشید که پس از پوشاندن سازه با فایرپروف، نباید روی پوشش ضد حریق نمای سنگین کار شود. زیرا این نوع پوشش تحمل وزن نمای سنگین را ندارد. از سوی دیگر امکان پیاده سازی نما به طور مستقیم بر روی پوشش فایرپروف وجود ندارد. زیرا اجرای بدون واسطه، خاصیت پوشش ضد حریق را از بین می برد.

برای دوام بیشتر پوشش ضد حریق از Top coat استفاده می شود. تاپ کوت نوعی محلول است که از پریدگی پوشش جلوگیری کرده و فرایند خشک شدن لایه پوششی را تسریع می بخشد. برای جلوگیری از ایجاد ترک از Curing استفاده می شود. در هنگام اجرای پاشش مواد ضد حریق و پوشاندن قسمت های مختلف سازه، باید به موارد مهمی توجه کرد. برای نمونه سازه باید به شکلی پوشانده شود که در صورت افزایش دما، لایه پوشش ضد حریق اتصال خود را با سازه حفظ کرده و چسبندگی لازم را داشته باشد.

دستگاه های مورد نیاز برای فایرپروفینگ

فایرپروف کردن یک سازه علاوه بر نیروی انسانی به ماشین آلات کامل و پیشرفته ای مانند تجهیزات الکتریکی، تجهیزات مکانیکی، ماشین آلات هیدرولیکی و ماشین آلات پنوماتیکی نیاز دارد. به ماشین آلاتی که نیروی مایعات در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، ماشین آلات هیدرولیکی می گویند. ترکیبات مربوط به پوشش ضد حریق در داخل مخزن دستگاه قرار گرفته و با فشار زیاد به تمامی سطوح پاشیده می شود. این دستگاه ها شامل گچ پاش، ملات پاش حلزونی، تر پاش، خشک پاش، شاتکریت پمپ پیستونی، سیمان پاش و… می شوند.

انواع پوشش ضد حریق

پوشش های فایپروف که برای اسکلت های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند، به دو دسته پوشش های حجیم شونده و رنگ های ضد حریق تقسیم می شوند. رنگ های ضد حریق شبیه رنگ های موجود در بازار هستند؛ در قطر و اندازه مشخص به صورت پاششی مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ های ضد حریق مانند یک عایق اسکلت فلزی و تیر آهن ها را می پوشانند و موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر آتش می شوند.
زمانی که اولین شعله آتش به پوشش های حجیم شونده برسد، حجم این نوع پوشش بیشتر شده و حالت ذغالی رنگ و جامد پیدا می کند. این نوع پوشش ضد حریق مانند یک سد محکم در مقابل گسترش آتش عمل می کند.

مزایای پاشش مواد ضد حریق

استفاده از پوشش های ضد حریق مزایایی زیادی به دنبال دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

)این نوع پوشش ها دارای ویژگی سهولت در اجرا می باشند.
۲)پوشش ضد حریق از زدگی و خوردگی سازه های فلزی جلوگیری می کند.
۳)پوشش فایرپروف موجب افزایش کیفیت و مرغوبیت مصالح ساخت و ساز می شود.
۴)پوشش های ضد حریق برای خروج افراد و وسایل با ارزش داخل ساختمان، زمان می خرند.
۵)امکان پیاده سازی پوشش ضد حریق بر روی تمامی ساختمان های نوساز یا قدیمی، وجود دارد.
۶)استفاده از پوشش های ضد حریق مزایایی زیادی به دنبال دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.
۷)پوشش فایرپروف بدون نیاز به هیچ گونه حسگر و سنسور حرارتی، در مواجه با حریق فعال خواهد شد.

۸)پاشش مواد ضد حریق لطمه ای به ظاهر ساختمان وارد نمی کند و از زیبایی نمای سازه کاسته نمی شود.
۹)پوشش فایرپروف به آسانی قابل ترمیم است و علاوه بر ایجاد مقاومت در برابر آتش، عایق صدا هم می باشد.
۱۰)با کمک دستگاه فایرپروف، اجرای این پوشش از لحاظ مالی و از لحاظ زمانی برای شما مقرون به صرفه خواهد بود.
۱۱)اجرای پاشش مواد ضد حریق از لحاظ بهداشتی نیز مفید است. زیرا اجازه نمی دهد قارچ، باکتری و… روی سطوح رشد کند.
۱۲)پوشش فایرپروف در مواجهه با حریق، گازهای سمی از خود متصاعد نمی کند و برای افرادی که گرفتار حریق هستند خطری ندارد.
۱۳)با بالا بردن تحمل سازه های بتنی و فلزی در مواجه با حریق و تنش های حرارتی، احتمال فروپاشی ساختمان به شدت کاهش می یابد.
۱۴)پس از پاشش مواد ضد حریق، نیازی به هموار کردن سطوح اسکلت سازه نیست. زیرا به صورت خودکار پوششی یکنواخت ایجاد می شود.

مزایای فایرپروف مبتنی بر ملات و مواد معدنی

این نوع پوشش ضد حریق دارای پایایی و مقاومت بالایی می باشد. به راحتی قابل اجراست. فایرپروف مبتنی بر سیمان نسبت به هوازدگی و رطوبت مقاوم می باشد. فایرپروف مبتنی بر گچ پوشش سبکی دارد. در کل این فایرپروف ها از لحاظ اقتصادی به صرفه و مناسب می باشند

برای پوشش ضد حریق با ما چگونه در ارتباط باشید؟

شرکت تیران تونل بیستون در زمینه تولید و فروش انواع دستگاه‌های شاتکریت، بتن پاش، ملات پاش و دستگاه ضد حریق سابقه و خوش‌نامی بالایی را داراست.

برای اخذ اطلاعات بیشتر در زمینه استعلام قیمت و یا عقد قرارداد می‌توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید:

۰۲۱۵۵۲۷۸۲۴۲ دفتر مرکزی

۰۹۱۲۱۵۸۳۶۳۴ مدیریت

۰۹۱۲۴۵۴۳۹۴۶  سوالات فنی

مشاهده پروژه های انجام شده توسط شرکت تیران تونل بیستون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button