ttbbiston

'''''' ۰۲۱-۵۵۲۷۸۲۴۲

تماس : دفتر مرکزی 02155278242

عنوان مطلب:

ملات پاش چیست؟

ملات پاش چیست؟

دستگاه ملات پاش دارای پیوست هایی است که پوشش مورد نیاز را به سطح کار می دهد و پوشش سطوح را برای مدت طولانی در شرایط مناسب حفظ می کند. این دستگاه مصالح مورد نیاز جهت تولید ملات سیمانی را به عنوان مواد اولیه دریافت می کند. سپس مواد را با هم مخلوط کرده و ملات آماده شده به سمت نازل هدایت می شود

ملات پاش چیست؟

با پیشرفت فناوری و تکنولوژی پیشرفت های عظیمی در صنعت ساختمان رخ داده است. دستگاه ملات پاش یکی از دستگاه های اسپری معدنی است که با نام شاتکریت نیز شناخته می شود. عملیات ساختمان سازی با وجود ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته که دارای سرعت زیاد، دقت بالا، سهولت بیشتر و کیفیت مناسب هستند، متحول شده است. این روزها استفاده از دستگاه ملات پاش بادی بسیار رایج است. زیرا این دستگاه موجب صرفه جویی در مصرف مواد می شود و کارایی بالایی دارد. با وجود این دستگاه امکان اسپری با راندمان بالا وجود دارد. این قابلیت موجب پوشش دهی تمامی مقاطع، سطوح محدب، گوشه ها و شکاف های سطح می شود. همچنین می توان از مواد با حداقل ضایعات و با حداکثر توان استفاده کرد.

معرفی دستگاه

دستگاه ملات پاش دارای پیوست هایی است که پوشش مورد نیاز را به سطح کار می دهد و پوشش سطوح را برای مدت طولانی در شرایط مناسب حفظ می کند. این دستگاه مصالح مورد نیاز جهت تولید ملات سیمانی را به عنوان مواد اولیه دریافت می کند. سپس مواد را با هم مخلوط کرده و ملات آماده شده به سمت نازل هدایت می شود. در نهایت با پمپاژ ملات به سطح مورد نظر پاشیده خواهد شد. این دستگاه به طور کلی برای ترکیب پودر بتونه، ملات مخلوط، دوغاب فشاری، پوشش نسوز و برای ساخت و پوشش سطح دیوار خارجی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در سه نوع بادی، برقی و دستی تولید می شود.

مزایا استفاده از ملات پاش

امکان تزریق دوغاب به ملات پاش وجود دارد.
دستگاه سیمان پاش حین کار صدای کم و کارایی بالایی دارد.
حمل و نقل دستگاه ملات پاش آسان است و سریع انجام می پذیرد.
سرعت اجرای این دستگاه در مقایسه با سیستم دستی بسیار بالاتر است.
تامین باد مورد نیاز جهت پاشش مواد توسط کمپرسور هوا صورت می گیرد.
دستگاه ملات پاش موجب کاهش هدر رفت مواد و صرفه جویی در مواد مصرفی می شود.

با توجه به حجم سیمان کاری، زمان اجرای کار روزانه ۲۰۰ متر مربع کاهش پیدا خواهد کرد.
دستگاه طوری طراحی شده که از ورود ملات دانه درشت و مصالح به مخزن جلوگیری می شود.
به دلیل استفاده دستگاه از هوای فشرده، مواد پس از پاشیده شدن، چسبندگی زیادی بر روی سطح ایجاد می کند.
دستگاه ملات پاش شامل پمپ آب خودمکش، مینی کمپرسور و روتور، دستگاه یکپارچه با میکسر و استاتور است.
گیربکس دستگاه ملات پاش به صورتی طراحی شده که به راحتی می توان وضعیت و مقدار خروجی پمپ را تغییر داد. با توجه به چرخ های طراحی شده شاسی و اکسل، حمل و نقل دستگاه آسان خواهد بود.

کاربرد دستگاه ملات پاش

این دستگاه مناسب برای پاشیدن ملات بر روی دیوار های خارجی و داخلی، پاشش سطوح ضدآب، تزریق ملات سیمان، مناسب برای ساخت و ساز بر روی پل ها، پاشش مواد جاذب صدا، پاشش رنگ، ساختمان های کارخانه، زیر زمین ها، سدها، تونل ها و دامنه تپه ها می باشد. ملات پاش مناسب برای پاشش موادی مانند رنگ، ملات سیمان، ملات عایق حرارتی، ملات پودر خشک، مواد نسوز، مواد ضدآب و سایر مواد محلول می باشد. کار کردن با این دستگاه بسیار آسان است و معمولا به داربست نیاز ندارد. تجهیزات آن قابل حمل است و به راحتی پاشش بر روی تمامی سطوح، حتی گوشه های غیرقابل دسترس، انجام می گیرد. استفاده از تجهیزات سیمان پاش به شکل قابل توجهی پروسه ساخت و ساز را کوتاه تر می کند.

دستگاه ملات پاش علاوه بر سیمان کاری جهت کارهایی مانند تزریق گروت، انتقال ملات، نرمه پاشی، تزریق دوغاب، پاشش بر روی خاک در گودبرداری ها، شیب بندی پشت بام، ترانشه راه و …  مناسب و کاربردی می باشد

نحوه عملکرد دستگاه

فرایند کار دستگاه ملات پاش به این صورت است که ابتدا انواع ملات وارد مخزن شده و پس از مخلوط شدن تحت تاثیر پمپ، در امتداد خط لوله به جلو حرکت می کند. در نهایت ملات به نازل رسیده و توسط پمپ باد سطح مورد نظر را می پوشاند. پمپ این دستگاه از دو بخش استاتور و روتور یعنی هسته داخلی و جداره خارجی تشکیل شده است. در واقع با حرکت چرخشی که روتور در درون استاتور انجام می دهد، ملات پمپاژ می شود. در همین حین استاتور به شکل ثابت باقی می ماند.

انواع دستگاه ملات پاش

این دستگاه که استفاده از آن این روزها بسیار رایج است در سه نوع تولید می شود که شامل موارد زیر است:
ملات پاش برقی
ملات پاش دستی
ملات پاش بادی
در ادامه به معرفی موارد مذکور می پردازیم…

دستگاه ملات پاش برقی

ملات پاش برقی از جمله محصولاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این دستگاه حین اجرا سرعت بالایی دارد. عملیات پاشش را به صورت یکدست و یکسان انجام می دهد. به دلیل طراحی مناسب حمل و نقل اش آسان است. دارای پمپ باد می باشد. این محصول یکی از پرکاربرد ترین دستگاه ها در کارگاه های عمرانی است و جهت پاشش سیمان و مواد پایه سیمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از طریق برق سه فاز، نیروی محرکه لازم برای انتقال مصالح را فراهم می کند.

ملات پاش بادی

دستگاه های ملات برقی و دیزلی دارای کمپرسور هوا، جهت اجرای ملات پاشی سقف های پلاستوفوم و پانل های 3D، پر کردن شیارها با ملات، اجرای تعمیرات بتن، پمپاژ ملات داخل دیواره های پانل های گوناگون و پمپاژ ملات بر روی سقف سازه های سبک، مناسب می باشد. این نوع ملات پاش برای معماری مدرن و دیگر کارهای ساختمانی ایده آل است.

معرفی ملات پاش دستی

ملات پاش دستی نسبت به مدل های دیگر قیمت مناسبی دارد اما زحمت کار را بیشتر می کند. این دستگاه ابزاری برای پاشش انواع ملات سیمان درون مخزن با کمک نیروی دست می باشد.

بدنه آن از ورق استیل تشکیل شده و برای کارهای ساختمانی چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. مکانیزم دستگاه به این صورت است که از میله و مهره های فلزی برای تنظیم میزان فاصله با پره های فلزی استفاده شده است. این ملات پاش دارای غلتکی استوانه ای شکل است که وظیفه چرخش و نگهداری پره ها را بر عهده دارد. این محصول دارای دسته ای ثابت جهت کنترل وزن مخزن است و یک لوله انتقال باد، ملاقه و شیر اهرمی نیز دارد.

انواع ملات پاش دستی و مزایای استفاده از آن

این دستگاه دو مدل سقفی و دیواری دارد که مدل سقفی برای سیمان کاری سقف مناسب است و مدل دیواری جهت سیمان کاری نما، دیوار و… مناسب است. با استفاده از ملات پاش دستی دیوار های کهنه جان تازه ای می گیرند. قابل استفاده توسط بناها، تاسیسات کاران و … می باشد.

خوش دست و سبک است و کاربری آسانی دارد. پوششی مناسب برای دیوار، سطوح و سقف ایجاد می کند. این دستگاه با نام های دیگری مانند ملاقه بادی، تگری پاش و شاتکریت دستی شناخته می شود. دارای مخازن فلزی از جنس گالوانیزه ضخیم است که خاصیت ضد پوسیدگی و ضد زنگ دارد.


ملات پاش بادی

ملات پاش بادی یک دستگاه مناسب و کاربردی برای سیمان کاری است. این دستگاه از یک لوله انتقال هوا، پیستوله، یک مخزن ملات و یک اهرم گاز تشکیل شده است. توجه داشته باشید که پس از هر بار استفاده باید دستگاه شسته شود؛ این کار از گرفتگی پیستوله جلوگیری می کند.

این نوع دستگاه دارای شیر فشاری و دستگیره نگهدارنده مخزن می باشد. این دستگاه جایگزین بسیار مناسبی برای دستگاه های شاتکریت ماردونی و پیستونی می باشد. این دستگاه دارای یک مخزن ۳ و ۴ لیتری است که محل ریختن ملات می باشد. به دلیل میزان مصرف بالای ملات پاش بادی، حجم کمپرسور باید بیشتر از ۳۵۰ لیتر باشد تا در حین استفاده از ملاقه، به شکل همزمان سیلندر کمپرسور هم کار کند و موجب پر شدن مخزن شود.

مزیت استفاده از ملات پاش های بادی

این نوع ملات پاش موجب کاهش چسبندگی و پرتی ملات می شود. سرعت اجرای پروژه را افزایش می دهد. کارایی آن ساده است و به هیچ پیش نیاز آموزشی نیازی ندارد. حمل آن راحت است و نسبت به ارزش و عملکرد خود، قیمت مناسبی دارد. با استفاده از ملات پاش بادی نیاز کمتری به نیروی انسانی خواهید داشت. این دستگاه پوشش یکنواختی ایجاد می کند و موجب افزایش راندمان کار خواهد شد. امکان پاشش انواع مختلف ملات های سیمانی با این دستگاه وجود دارد. به دلیل فشار بادی که در پشت ملات پاش وجود دارد، پاششی منظم، سریع با چسبندگی بالا خواهد داشت. سرعت این دستگاه نسبت به حالت سنتی ملاقه و کمچه چهار برابر است.

نحوه کار ملات پاش بادی

ویژگی اصلی دستگاه ملات پاش

برای استفاده از دستگاه های ملات پاش با توجه به متراژ مورد نظر و شرایط کار به ۳ تا ۵ نفر در روز نیاز است. استفاده از این دستگاه برای نرمه پاشی نیز مناسب است. اگر کار با قیمت و متراژ مناسبی باشد، سرمایه دستگاه ظرف حدودا دو ماه باز می گردد. در هر مدل از دستگاه ملات پاش، ضخامت و پاشش ملات به نازل کار بستگی دارد. در واقع از ضخامت ۵ میلی متر تا ۵۰ سانتی متر یا بیشتر قابل انجام است.

فاصله نرمال و استاندارد پاشش از ۵۰ سانتی متری می باشد؛ اما با توجه به سطح مورد نظر و فشار پمپ باید فاصله مناسب تعیین شود. در زمان استفاده از دستگاه می توان از هرگونه مواد افزودنی مجاز مانند فوق روان کننده، ژل میکروسیلیس، مواد آب بند، پودر میکروسیلیس، روان کننده ها، ضد یخ، الیاف شیشه و پلیمری، زودگیرها و هرگونه مواد مشابه استفاده کرد.

خصوصیات ملات پاش

دستگاه های ملات پاش دارای نازل های مختلفی هستند و سر نازل ها با توجه به ضخامت مورد نیاز و نوع مصالح قابل تعویض است. توجه داشته باشید که هیچ نوع دستگاه ملات پاشی برای پاشش گچ مناسب نیست. این دستگاه ها فقط فرایند پاشش را انجام می دهند و در صورت نیاز به شمشه کشی، باید این فرایند به صورت مجزا انجام شود. این دستگاه ها قابل حمل با جرثقیل، به صورت یدک کشی و بارگیری به داخل وانت می باشند. نحوه جا به جایی دستگاه به میزان مسافت بستگی دارد. بر روی دستگاه سیستم هواساز تعبیه شده است. به همین علت کمپرسور هوا لازم ندارد و نیازی به تامین باد از بیرون نیست. مگر در حالتی که بخواهیم فشار پرتاب مصالح را در دستگاه افزایش دهیم. مخزن انواع دستگاه ملات پاش دارای ظرفیت ۱۳۰ تا ۱۸۰ لیتر است.

نکاتی برای جلوگیری از خرابی

به هیچ عنوان از دستگاه ملات پاش بدون عینک ایمنی استفاده نکنید.
قبل از راه اندازی دستگاه حتما دفترچه راهنما را با دقت مطالعه کنید.
از منتقل کردن دستگاه به صورت یدک کش برای مسافت های طولانی، خودداری کنید.
ظرفیت مخزن را بیش از حد بارگیری نکنید؛ زیرا موجب اختلال ناهمگن مصالح با یکدیگر می شود.
بهتر است دستگاه را در سطحی صاف قرار دهید؛ تا شاهد عملکرد بهتر و افزایش راندمان کار باشید.
نظافت دستگاه بعد از هربار استفاده به وسیله توپ اسفنجی، عمر دستگاه ملات پاش را افزایش می دهد.

برای افزایش کیفیت پاشش ملات، توصیه می شود از دو اپراتور معمولی و یک اپراتور متخصص استفاده کنید.
توجه داشته باشید که بارگیری مصالح دانه درشت به پمپ و دیگر اجزای دستگاه ملات پاش آسیب وارد می کند.
استفاده از این دستگاه جهت انتقال مصالح پایه سیمانی، بیشتر از ۱۵ متر و به صورت عمودی توصیه نمی گردد.
جهت اجرای اندود سیمانی که ضخامتی بیش از ۱۰ سانتی متر دارند، ابتدا باید لایه قبلی کمی سخت شود سپس لایه جدید اضافه گردد.
جهت جلوگیری از بروز نوسانات برق و افزایش ضریب ایمنی، استفاده از تابلو برق مناسب برای تامین برق ملات پاش برقی ضروری می باشد.

نکات لازم جهت بهبود کارایی دستگاه

کمپرسور حتما باید در سطحی تراز قرار گیرد.
بهتر است فیلتر هوا را همزمان با تعویض روغن کمپرسور، تمیز کنید.
اندازه کابل مناسب برق برای دستگاه ملات پاش برقی، برای ۱۰۰ متر فاصله ۶×۴ و برای ۵۰ متر فاصله ۴×۴ می باشد.
در مناطق مرطوب با باز کردن شیر تخلیه آب مخزن کمپرسور، هر دو هفته یک بار باید آب موجود در مخزن را تخلیه کنید.

توجه داشته باشید که واسکازین گیربکس دارای غلظت ۲۵۰ تا ۳۲۰ می باشد. به هیچ عنوان از واسکازین با غلظتی کمتر از ۲۵۰ استفاده نکنید.
مقدار روغن نباید کمتر از نصف شیشه روغن نما باشد. گرید روغن کمپرسور ۴۰ است و باید هر ۱۰۰ ساعت تعویض گردد.
در صورتی که از دستگاه ملات پاش میکسردار استفاده می کنید، لازم است که یاتاقان میکسر را هر هفته یک بار گریس کاری کنید.

برق ورودی دستگاه سه فاز و ۳۸۰ ولت است. حتما باید سیم نول هم وصل باشد. پس از سبز شدن چراغ کنترل فاز، دستگاه آماده به کار می باشد.
لازم است هر هفته واسکازین گیربکس‌ها کنترل شود. در واقع تا نصف گیربکس باید واسکازین داشته باشد. در غیر این صورت باید واسکازین را هر دوماه یک بار عوض کنید که چندان به صرفه نیست.
عدم رعایت هر یک از موارد ذکر شده می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای شما به وجود آورد. بنابر این حتما برای مسائل ایمنی وقت کافی بگذارید. عجله و بی دقتی در راه اندازی دستگاه ممکن است خسارات جانی و مالی زیادی در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button